شرط قبولى روزه -به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دفترحضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازیفواید و آثار روزه
روزه سه مرتبه و درجه دارد:
1. روزه عام: عبارت است از امساک و خوددارى از مبطلات روزه، که در روایات به این نوع روزه اشاره شده، على(علیه السلام) مى فرمایند: «کَمْ مِن صَائِم لَیْسَ لَهُ مِنَ الصِّیامِ إلاّ الظَّمَأ.; چه بسا روزه دارانى که از روزه خود جز تشنگى، بهره اى ندارند».(1)
همچنین رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرموده اند: «رُبَّ صَائِم حَظُّهُ مِن صِیامِه الجُوعُ والعَطَشُ; چه بسا روزه دارى که بهره اش از روزه گرفتن، گرسنگى و تشنگى است».(2) این افراد چشم، گوش و زبانشان روزه نیست بلکه مشغول گناه است.
2. روزه خاص: علاوه بر اینکه از مبطلات روزه خوددارى مى کند، از گناهان چشم، گوش، زبان، دست و پا و سایر جوارح نیز اجتناب مى کند. امام على(علیه السلام)مى فرمایند: «اَلصِّیِامُ اجتنابُ المَحارِمِ کَما یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ; روزه دورى کردن از حرام هاست، آن گونه که انسان از خوردن و آشامیدن دورى مى کند».(3)
حضرت زهرا(علیها السلام) مى فرمایند: «ما یَصْنَعُ الصائِمُ بِصِیامِهِ إِذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَسَمْعَهُ وَبَصَرَهُ وَجَوارِحَهُ; اگر روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه کارش مى آید؟».(4)
3. روزه اخص: عبارت است از دورى از مبطلات روزه; و همچنین اعضا و جوارح او هم از گناه دورى کند، بعلاوه، دل او هم روزه باشد و توجّه به خدا داشته باشد.
امام على(علیه السلام) مى فرمایند: «صَوْمُ القلبِ خَیْرٌ مِن صیامِ اللِّسانِ، وصِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ من صِیامِ البَطْنِ; روزه قلب بهتر است از روزه زبان و روزه زبان بهتر است از روزه شکم».(5)
درباره این سایت